Vi ser skillnad på färg och färg, och vi älskar att måla! Det har vi gjort i över 100 år.
Alcro Färg grundades 1906 under namnet Alfort & Cronholm, och på Norrlandsgatan i Stockholm öppnades den första butiken för ”färger och droger”.
Under 1920-talet samlade Alcro sin tillverkning till en fabrik i Ulvsunda utanför Stockholm. Där pågick färgproduktion fram till 1995 då hela produktionen flyttade till fabrik i Gröndal i centrala Stockholm för att 2007 flytta till Nykvarn utanför Södertälje. Från 1930-talet blir det tydligt att Alcro ser hela Sverige som sin marknad och man börjar ett riksomfattande samarbete med färghandlare.
Alcro var pionjär när det gällde att bearbeta konsumentmarknaden i Sverige. ”Måla på lördag”-kampanjen satte igång ”gör-det-själv”-marknaden ordentligt i Sverige på 50- och 60-talet. På 60-talet gjorde Alcro reklamfilm för biograferna med Martin Ljung som slog fast att ”det är fult att inte måla”.
Alcro följer tidens anda och tar under 70-talet fasta på de möjligheter och behov som finns just då. ”Det finns visst saker att måla i ett nytt hus”.
Alcro går 1986 samman med Beckers i företaget AB Alcro-Beckers.
Under 90-talet låg fokus på miljöfrågor. Det präglade kommunikationens inriktning i hög grad för Alcro som bland annat lanserade ”Kulturfärger”. Men 90-talet var också starten på den stora inredningstrenden. Alcro lanserade storsäljaren vägglasyr, färgen som gav möjlighet till personlig inredning.
2000-talet inleder Alcro med ytterligare ett nytt grepp – nu presenteras ”inspiration från de bästa”. Designers blir de nya ”idolerna” för en skara riktigt inredningsintresserade konsumenter som behöver hjälp med färgsättning och den första Alcro Designers-kollektionen ser dagens ljus. De flesta känner dem som ad.kollektioner.
I oktober 2001 bytte företaget Alcro-Beckers AB namn till Tikkurila Sverige AB. Detta gjordes i.om att vi då blev en del av Tikkurila Group som är ledande färgtillverkare i Nord- och Östeuropa.
2002 instiftar Alcro i samarbete med Svenska Målareförbundet och Målaremästarna ett stipendie för gymnasieelever vid målarutbildningarna i Sverige. Stipendiet heter Guldpenseln och delas ut årligen till en elev vid varje gymnasieskola med målarutbildning.
2015 startar vi Alcro Färgfonden som en del av vårt hållbarhetsarbete. I Färgfonden ges allmänheten möjlighet att förverkliga samhällsnyttiga måleriprojekt som exempelvis slitna asylboenden, bortglömda föreningslokaler eller mörka gångtunnlar. Alcro bjuder på färgen och hjälper till att hitta målarvolontärer som kan utföra jobbet. Det första projektet som genomfördes var Gåsen – en fjällstuga i Jämtland. Du kan läsa om Gåsen och våra andra Färgfonden-arbeten här.
Alcro är Sveriges ledande färgvarumärke med 300 återförsäljare och 10 egna yrkesbutiker.